Yritykset etsivät jatkuvasti uusia tapoja tehostaa toimintaansa ja tuovat sitä varten uusia työkaluja käyttöön - välillä sellaista vauhtia, että organisaatio alkaa kitistä. Moni sinänsä hyvä työväline tai ratkaisu kaatuu muutosvastarintaan tai kiireeseen ("oikein hyvä juttu, mutta nyt en ehdi sitä katsoa"). Kysehän ei ole työvälineistä vaan toimintatavan muutoksesta, ja se vaatii paitsi aikaa, myös systemaattista työtä.
Miten ihmisiä voisi motivoida mukaan uusiin toimintatapohin? Jo 50-luvulla Iowan yliopiston Bohlen, Beal ja Rogers kehittivät mallin siitä, miten ihmiset ottavat uutta teknologiaa käyttöön (tästä linkistä löytyy Wikipedian artikkeli aiheesta).
Kun yrityksessä aletaan tehdä pilottia uudesta ratkaisusta tai toimintatavasta, kannattaa tarkistaa, onko sitä suunnittelemassa vain 2,5 %:n joukkoon kuuluvia innovaattoreita. Niitä, jotka ovat aina valmiita kokeilemaan uuttaa ja siksi myös panevat uusia asioita alkuun. Tärkeitä ja välttämättömiä ihmisiä - mutta heidän toimintatapansa ei välttämättä vastaa 68 %:n suuren enemmistön toimintatapaa. Sen enemmistön, joka pitää saada motivoiduksi uuteen tapaan toimia. Siksi sen edustajia kannattaa olla mukana jo suunnitteluvaiheessa.
No comments:
Post a Comment