Wednesday, February 2, 2011

Kannattaako B2B-yrityksen mennä sosiaaliseen mediaan?

Jos olet miettimässä vastausta tuohon kysymykseen, se on väärä kysymys.

Kysy ensin, miksi. Mikä on tavoite? Siis sellainen bisnestavoite, jolle pitäisi tehdä jotakin. Halutaanko saada uusia liidejä? Enemmän myyntiä? Parantaa yrityskuvaa? Saada asiakkailta paremmin palautetta? Hoitaa sisäistä toimintaa tehokkaammin? Yritystoiminnassa tavoitteita riittää.
Mieti myös, miten mittaat tavoitteiden saavuttamista. Pari yksiselitteistä mittaria, joiden avulla voit katsoa, mennäänkö oikeaan suuntaan vai ei.

Kun tavoite on selvillä, kysy kuka. Kenet haluat saavuttaa, keiden kanssa haluat puhua? Potentiaalisten vai nykyisten asiakkaiden? Alihankkijoiden? Alan asiantuntijoiden? Oman tuotekehitysosaston?

Seuraavaksi kannattaa katsoa, missä kohderyhmäsi liikuskelee netissä - jos liikuskelee. Facebook-sivusta on hyötyä, jos kohderyhmäsi on Facebookissa keskustelemassa aiheesta, josta sinä haluat keskustella. Itseisarvoa sillä sen sijaan ei ole. Aloita kuuntelemisesta. Sen jälkeen ala osallistua itse - yhteisön säännöillä. Sen jälkeen voit alkaa miettiä, voisitko itse alkaa muodostaa yhteisöä - vaikka kutsua ihmisiä arvioimaan tuotevaihtoehtoja. Fluevog on tästä yksi esimerkki. Jopa saksalainen autoinsinööri kuuntelee asiakkaita: BMW valitsee hakemuksista ihmisiä kehittämään tulevaisuuden autoja.

Kun olet löytänyt paikat, joissa kohderyhmäsi on, mieti, miten he siellä toimivat. Li ja Bernoff esittivät Groundswell-kirjassaan hyvän jaottelun siitä, miten ihmiset toimivat eri rooleissa myös sosiaalisessa mediassa. Osa kirjoittaa, osa kommentoi, osa äänestää, osa lukee. (Kannattaa lukea tuolta sivulta löytyvää blogia, se on hyvä.)

Lopuksi: mitä sinun pitää antaa yhteisöllesi? Useimmiten vastaus on: hyvää sisältöä, jolla on arvoa yhteisön jäsenille. Se voi olla vaikka laskuri, joka näyttää, miten paljon tuotteesi säästää asiakkaallesi energiaa. Jotakin, josta yhteisösi saa itselleen arvokasta tietoa, vastauksia, vaihtoehtoja.

Näiden vastausten jälkeen voit miettiä, olisiko sosiaalisesta mediasta hyötyä. Jos olisi, katso, onko käytettävissä aikaa ja resursseja - vaikka työkalu olisi ilmainen. Jos ei ole, älä mene sosiaaliseen mediaan, tuloksena on vain frustraatiota.

No comments:

Post a Comment